Wymiana uszczelnień wtrysków.

Stare podkładki uszczelniające wtryski w JTD często są problemem objawiającym się przedmuchami i związaną z tym stratą mocy oraz nierówną (chociaż nie zawsze) i głośniejszą pracą jednostki napędowej.

silnik1n

1. Oczywiście ściągamy plastikową osłonę silnika
2. Wyjmujemy zawleczki zabezpieczające od przelewów.
3. Rozłączamy rurki przelewu.
4. Odpinamy wtyczki sterowania wtryskiem.
5. Zaczynając od pierwszego wtrysku odkręcamy rurkę prowadzącą od listwy zasilającej do wtrysku. Zabezpieczamy wyloty  gumowymi koreczkami. Może to być też nakrętka zaślepiająca. Zaczynamy od pierwszego wtrysku dla tego, że potem jest problem z wyciągnięciem wtrysku ponieważ będzie on zahaczał o końcówkę poprzedniego wtryskiwacza.
6. Odkręcamy śruby znajdujące się na łapach docisku wtrysków.
7. Wtrysk jest już wolny, więc należy go tylko wyciągnąć. Różnie to jest z tym „tylko wyciągnąć”. Czasami jest zapieczony tym czarnym odpadem wydmuchiwanym przez ewentualną nieszczelność tej uszczelki, którą mamy właśnie wymienić. Wtryskiwacz jest wciskany, więc ruszając go w lewo i w prawo ciągniemy go w górę. W JTD wtryski rzadko kiedy zapiekają cię tak bardzo aby były konieczne specjalistyczne narzędzia.
8. Mamy wtryski na zewnątrz. Otwory po wtryskach ZABEZPIECZAMY  aby nic nam nie wpadło do cylindrów. Na ogół podkładki uszczelniające nie wychodzą razem z wtryskami ale zostają na samym dole otworu. Wyciągamy je.
9. Czyścimy otwór po wtrysku w głowicy zwracając uwagę na to jak wygląda gniazdo wtrysku w głowicy. Jeśli są uszkodzenia, to koniecznie trzeba je lekko sfrezować. WAŻNE jest aby na samym dole otworu, tam gdzie przylegają miedziane uszczelki nie było ŻADNEGO śmiecia, nagaru itp. To jest gwarancją, że nasza praca nie skończy się porażką.
10. Mamy czyste otwory, więc umieszczamy na wtryskach podkładki uszczelniające. I tu jest pewien dylemat. Niektórzy twierdzą, że przed ich umieszczeniem dobrze jest zmiękczyć materiał, z którego są wykonane. Aby to zrobić należy taką podkładkę podgrzać do czerwoności na palniku.
11. Całość składamy w odwrotnej kolejności. Należy tylko uważać aby nakrętki na dźwigienkach dociskających wtryski dokręcać odpowiednim momentem.
12. Odpalamy pewno z lekkimi problemami, bo listwa nie ma wystarczającego ciśnienia. Podczas tego odpalania w ECU pokaże się błąd o za niskim ciśnieniu na listwie. Należy go skasować z pamięci ECU.
13. Sprawdzamy czy przy wtryskach nie słychać dziwnych syków i czy silnik chodzi równiutko.

Poniżej na zdjęciu przykład długiego używania silnika z uszkodzoną podkładką uszczelniającą wtrysku, gdzie produkty spalania oleju napędowego są widoczne w postaci czarnego osadu podobnego konsystencją do laku.

silnikzalakowany wtrysklak

Comments are closed.