Naprawa po uszkodzeniu rozrządu (zerwanie paska itp.)

Będzie nam potrzebne:

1. Klucz dynamometryczny – KONIECZNIE
2. Coś do pomiaru kompresji – na wszelki wypadek.
3. Blokady rozrządu
4. Oczywiście jakiś zestaw podstawowych narzędzi. Klucze kopytko 19/18, 13, 14, 17, 15, 10, 12, nasadowy 18, torks 60 (10mm)

Procedura demontażu:

————–część od strony pasków————–

1. Zdejmujemy koło po stronie rozrządu.
2. Zdejmujemy osłonę w nadkolu.
3. Jeśli pasek MV jest na swoim miejscu, to kluczem 15 naciskamy na napinacz i zrzucamy pasek.
4. Odkręcamy 4 śruby koła pasowego dwumasowego.
5. Zdejmujemy koło. Wtedy na wale widać dolne koło zębate na wale korbowym. Ja w tym momencie zobaczyłem fragmenty paska MV wkręcone pod pasek rozrządu.
6. Odkręcamy drążek reakcyjny silnika (dwie śruby, klucz 15)
7. Odkręcamy mocowanie drążka reakcyjnego do bloku silnika. Dwie śruby na klucz nasadowy 19 i jeden torx 60 (10 mm).
8. Odkręcamy osłony rozrządu kluczem typu torx.
9. Jeśli jest pasek rozrządu, to kluczem 13 popuszczamy napinacz i zrzucamy pasek.

———część górna—————————-

1. Zdejmujemy przelewy z wtrysków.
2. Zdejmujemy przewody elektryczne sterowania wtryskami.
3. Odkręcamy listwę CR wraz z przewodami od wtrysków i przewodem od pompy.
4. Zdejmujemy przewody podciśnienia z vacuum pompy oraz przewód odpowietrzający znajdujący się koło wlewu oleju. Chociaż ja po prostu odkręciłem pompę od głowiczki i przesunąłem ją na bok.
5. Odkręcamy wtryski kluczem nasadowym 12.
6. Odkręcamy „głowiczkę” czyli wałki rozrządu.
7. Po podniesieniu głowiczki ukazuje się widok w jakim stanie są dźwigienki zaworów.

Na fotografii widać 16 sztuk połamanych dźwigienek.

polamane

8. Jeśli rozsypały się łożyska dźwigienek, to uwaga na ich igiełki ! Należy magnesem sprawdzić czy nie wypadły i nie znajdują się gdzieś w zakamarkach głowiczki.
9. Drewnianym trzonkiem młotka naciskamy na zawory, bo to pozwoli nam na sprawdzenie czy zawory nie poruszają się z oporem lub nie są zablokowane przez skrzywienie (to dla własnego spokoju, bo nie powinno się zdarzyć, a znane jest z bujnych opowieści fachowców ).

W tym momencie wiadomo jakie ponieśliśmy straty. Musimy kupić nowe dźwigienki, a jeśli jest to silnik ze starym typem popychaczy, gdzie dźwigienki mają sprężynkę zamiast blaszki to mamy dodatkowo koszt wymiany wszystkiego czyli 16 x dźwigienki i zawory. W tym przypadku było to – 16 x 23 zł + 16 x 32 zł. Koszt zakupu w ASO – 16 x 35 zł. + 16 x 110 zł.
Kupujemy nowy rozrząd i to w całości, a nie tylko pasek ! Nie zostawiamy żadnej części starej (napinacz, rolka, pompa wody), bo możemy się potem zdziwić jeśli nowy pasek będzie ściągało na którąś stronę lub nawet przy pierwszym odpaleniu zafunduje nam powtórkę. Nowy pasek MV oczywiście też jest obowiązkiem.

———–Składamy – głowiczka———————-

1. Sprawdzamy wałki czy nie są przestawione względem siebie. Koniecznie, bo co prawda są one między sobą sprzęgnięte przez koła zębate ale to są koła pływające i ich przesunięcie jak najbardziej jest możliwe. Aby to sprawdzić używamy blokad. Jeśli nie mamy blokad potrzebne nam będą dwie śruby lub dwa bolce o rozmiarze 10mm. Odkręcamy korki na głowiczce i umieszczamy w nich bolce lub owe śruby. Mają wejść głęboko w frezy. Jeśli jedno wejdzie, a drugie nie, to znaczy mamy przestawione wałki. Musimy odkręcić koła (obydwa, bo nie wiadomo które się popuściło ! ) Konieczny będzie klucz pneumatyczny, bo śruby są wkręcone i osadzone na kleju do gwintów.

Głowiczka z założonymi blokadami:

blokady_glowiczka

2 .Blokujemy wałki bolcami, czyścimy z oleju koła, śruby, i gwinty w wałkach oraz odtłuszczamy.

Koła zębate wałków rozrządu:

kola_zebate

3. Przygotowujemy sobie klucz 18 z solidnym przedłużeniem. Ma byc dokręcone mocno. W instrukcji dla Alfy nie ma podanego momentu z jakim mają być dokręcone.
4. Przygotowujemy pierwsze koło umieszczając je na wałku.
5. smarujemy gwint śruby klejem do gwintów i dokręcamy koło.
6. Tak samo postępujemy z drugim kołem. Głowiczkę mamy gotową.

——Składamy – dźwigienki, popychacze i składamy górę—————–

1. Kupione popychacze są wypełnione olejem o niskiej lepkości. Nie słuchajcie tych co mówią, że coś należy wyciskać ! Nic nie wyciskamy ! Montujemy tak jak są łącząc je z dźwigienkami i umieszczając je w miejsce starych popychaczy. Czas jaki zejdzie nam na dalsze czynności oraz wykonane działania pozwolą na ułożenie się popychaczy.

Stary typ popychacza:
popychacz_stary
Nowe popychacze:
popychacz_nowy

Częściowo założone dźwigienki z popychaczami

dzwigienki_glowica
2. Zakładamy uszczelkę głowiczki na głowicy.
3.Przekręcamy kluczem 19 wał tak aby tłoki znajdowały się w pozycji środkowej cylindrów. Tak aby każdy zawór można było wcisnąć bez oporu. Można to sprawdzić wciskając zawory drewnianym trzonkiem młotka lub jakimś innym drewnianym przedmiotem.
4. Zakładamy głowiczkę uprzednio wyciągając blokadę od strony dolotu i dokręcamy momentem 25 Nm. (Nie więcej jak 25 Nm, bo wkręcamy do głowicy !)
5. Zakładamy przewody podciśnienia vacuum, odpowietrzania.
6. Zakładamy wtryski. Wcześniej umieszczając na nich podkładki uszczelniające. Niektórzy stosują zmiękczanie podkładek przez ich wcześniejsze wygrzanie. Nie jest to konieczne ale i nie zaszkodzi. Jeśli ktoś decyduje się na taki krok, to należy podkładkę rozgrzać do momentu zmiany jej koloru, a następnie schłodzić ale nie nagle.
7. Dokręcamy wtryski momentem 30 Nm.
8. Zakładamy przewody listwy CR oraz przelewy.

——–Składamy rozrząd——————

1. Zakładamy nową rolkę, pompę wody i napinacz.
2. zakładamy pasek rozrządu. Pasek ma dwa poprzeczne oznaczenia. Na kole wału korbowego i na kole zębatym rozrządu są znaki. Znaki na pasku mają pasować do znaków na kołach. Uwaga – koło zębate, które jest na zdjęciu poniżej należy poluzować i ponownie dokręcić. Wiele warsztatów tego nie robi !

Znak na pasku pokrywający się ze znakiem na kole zębatym wałków rozrządu:
pasek_znaki1

3. Zakładamy blokadę wału korbowego, bo jedną blokadę wałków mamy cały czas założoną. Blokada ustala GMP tłoka pierwszego cylindra i da się to ustalić bez tej blokady, bo jeśli znak na pasku i znak na kole zębatym wałków rozrządu będzie się zgadzał, to ustawienie zgodności drugiego znaku na pasku ze znakiem na kole zębatym rozrządu na wale korbowym automatycznie ustawi GMP pierwszego tłoka. Na zdjęciu poniżej znak na kole wału jest przysłonięty przez ramie blokady.

Blokada na wale korbowym:
blokada_wal

3. Napinamy napinacz na maksymalne napięcie.
4. Ściągamy blokadę wału korbowego i blokadę wałków.
5. Obracamy dwa obroty wału korbowego zgodnie ze wskazówkami zegara.
6. Zakładamy blokady i ustawiamy napinacz tak aby wskazówka pokazywała punkt kontrolny.
7. wykonujemy ponownie punkty 4 i 5 i sprawdzamy jak ustawiony jest wskaźnik napięcia paska. Jeśli coś jest nie tak, to powtarzamy czynności do skutku. Tak przy okazji, to pamiętajcie, że rozrząd ustawiamy zawsze na zimnym silniku (w tym przypadku nie mamy innej możliwości). Gdy silnik się nagrzeje, to wskaźnik kontroli naprężenia napinacza podniesie się ponad punkt kontrolny. Tak jakby napinacz był naciągnięty za mocno. To jest normalne. Niestety wiele warsztatów zakłada rozrząd na ciepłym silniku.
8. Można testowo uruchomić silnik aby sprawdzić czy wszystko jest ok.
9. Zakładamy obudowy rozrządu i rolkę paska MV.
10. Zakładamy pasek MV. Uwaga ! Koło pasowe dwumasowe MUSI być przykręcane momentem 23-28 Nm. Inaczej np. pasek będzie nam piszczał. Jeśli ktokolwiek w JTD zakłada to koło nie używając klucza dynamometrycznego, to popełnia duży błąd.
11. Zakładamy pasek. Układamy go na kołach pasowych. Kluczem 15 założonym na napinacz odginamy go i wrzucamy pasek.
12. Zakładamy osłonę nadkola. Nie lekceważcie tej osłony, bo dzięki niej i jej stanowi technicznemu pasek MV, koła, napinacz i dół rozrządu jest osłonięty przed błotem, piaskiem itp. Osłona dolna silnika, też jest ważna jeśli chodzi o trwałość tych podzespołów !
13. Zakładamy koło.

Odpalamy…

Comments are closed.