Jak zdiagnozować niedomykający się EGR.

Niewielkie uchylenie EGR nie będzie powodowało błędu zgłaszanego przez ECU związanego wprost z zaworem (P040X) lub niezgodnością mas powietrza (P1238, P010F) ale będzie bardzo uciążliwe dla właściciela pojazdu. Główne objawy to:

- trudny rozruch. Silnik odpala i gaśnie lub ciężko odpala
– silnik pracuje nierówno
– rozbiegane korekty spowodowane dążeniem ECU do ustabilizowania pracy silnika
– duża utrata mocy w zakresie do około 2000-2500 obrotów i nagły jej przyrost poza tym zakresem
– w samochodach bez DPF w dolnym zakresie obrotów występuje dymienie (na czarno), a w układach z DPF końcówka rury wydechowej posiada znaczne ślady sadzy.

Pierwszy wykres sugeruje uszkodzenie przepływomierza powietrza lub nieszczelność na odcinku przepływomierz turbina.

powietrze

Na drugim wykresie widać znaczne niedoładowanie, a co najważniejsze w zakresie wolnych obrotów. To z kolei sugrerowałoby nieszczelność w odcinku turbina kolektor dolotowy.

doladowanie

Na sumie wykresów widać, że zmiany pokrywają się w czasie

razem
Problem ten występuje nawet po programowym wyłączeniu EGR. Mimo wskazań diagnostycznych sygerujących całkowite zamknięcie tego zaworu. Wtedy należy zdemontować EGR i po oczyszczeniu ręcznie go domknąć.

ODCZYT PARAMETRÓW:
Zmierzona masa powietrza: 239,0 mg/w
Oczekiwana masa powietrza: 252,0 mg/w
Zmierzone ciśnienie doładowania: 827 mBar
Oczekiwane ciśnienie doładowania: 1032 mBar
Otwarcie zaworu EGR: 3,998 %      <- wartość dla silników JTDm z EDC16C39 dla JTD/JTDm z EDC16C8 będzie to 0 lub 1%

Proszę zwrócić uwagę na niższe wartości parametrów masy powietrza i ciśnienia doładowania.

Comments are closed.