Freelander – regeneracja sprzęgła VISCO.

Jest to najprostszy sposób skutecznej i taniej regeneracji sprzęgła wiskotycznego. Regeneracja we własnym zakresie to koszt około 150 zł., o ile musimy kupić wszystkie z niezbędnych elementów. Całość naprawy zajmuje maksymalnie jeden dzień.

Będzie potrzebne:

  1. Minimum dwie duże strzykawki

100ml_d

  1. Wiertło 5mm
  2. Gwintownik M6x3
  3. 2 lub 4 śruby M6
  4. Około 1,5 litra benzyny ekstrakcyjnej
  5. Olej silikonowy o lepkości 80000 cSt w ilośco 250 ml (dostępny na allegro jako olej silikonowy do modeli). Każda inna lepkość powoduje, że sprzęgło źle działa. Przy tej lepkości sprzęgło działa idealnie.

olej_sil

Procedura regeneracji:

 

1.   Oczywiście rozłączamy sprzęgło od wału

2.   Wiertłem 5mm nawiercamy po przeciwnych stronach i przeciwlegle dwa otwory w obudowie sprzęgła. Ja wykonałem 4 otwory. Po dwa po każdej stronie. To pozwoliło mi na łatwiejsze czyszczenie (napełnianie i opróżnianie) sprzęgła ze starego oleju silikonowego. Jednak dwa otwory w zupełności wystarczają do opróżnienia sprzęgła ze starego oleju i napełnieniu go olejem nowym. Zaraz po nawierceniu z otworów zacznie sączyć się olej silikonowy. Stary olej będzie przypominał szaro czarną maź. Aby przyspieszyć prędkość wydostawania się oleju można obudowę sprzęgła lekko podgrzać opalarką.

 

3.   Gwintujemy otwory

4.   Za pomocą strzykawki przez wywiercone otwory, naprzemiennie wtłaczamy benzynę ekstrakcyjną i wylewamy rozpuszczony stary olej, jednocześnie obracając sprzęgłem. Przy tym wspomagamy się sprężonym powietrzem. Dobrze więc mieć nawet najmniejszy kompresor. Być może, na początku do poruszenia sprzęgła będzie konieczna większa. Można do tego wykorzystać wcześniej ściągnięty wał, nadkładając go na jedną z końcówek, drugą mocując w imadle. Płukać należy do chwili gdy jeden z końców sprzęgła będzie można obrócić ręką z niewielkim oporem, a przez otwory będzie można zobaczyć czyste obracające się tarcze.

5.   Śruby obcinamy na długości około 6mm wygładzając ucięty gwint. Wykonujemy z nich gwintowane korki i zatykamy szczelnie wywiercone otwory oprócz jednego. Ze strzykawki wyciągamy tłoczek i napełniamy ją od tyłu olejem silikonowym. Tak napełnioną strzykawkę dociskamy do otworu i wciskamy porcję oleju. Należy uważać, bo odstawiając strzykawkę do przygotowania nowej porcji z otworu powoli będzie wydostawał się wcześniej wciśnięty olej. Należy otwór na czas ponownego napełniania strzykawki zatkać śrubą. Ponownie napełniamy strzykawkę i powtarzamy cykl napełniania do czasu wciśnięcia do środka około 230ml oleju.

6.   Zakręcamy ostatni otwór. Sprzęgło jest właściwie gotowe do działania. Dobrze jest je wyczyścić z resztek oleju i pomalować.

visco_gotowe

Po tej operacji mamy sprzęgło z korkami, które gdy straci swoje właściwości możemy bez problemów napełnić ponownie nową porcją świeżego oleju silikonowego i za niewielką kwotę cieszyć się sprawnym sprzęgłem i napędem 4×4. Samochód w maksymalnym skręcie porusza się bez oporów. Na śliskich pojazdach i ogólnie w terenie porusza się tak samo jak na nowym fabrycznym sprzęgle.

Wszelkie opowiadania o tym, że nie jest to pełna regeneracja, że trzeba wymieniać tarczki itp. proszę między bajki włożyć. Są to opowiadania rozpowiadane chyba jedynie po to aby zniechęcić użytkowników do samodzielnej pracy.

Po zamontowaniu sprzęgła, dla potwierdzenia, że sprzęgło działa poprawnie możemy wykonać prosty test z tego linku. W opisie podane są czasy opadania dźwigni zależnie od obciążenia:

Test działąnia sprzęgła wiskotycznego w samochodzie Land Rover Freelander

Comments are closed.